Niets maakt iemand productiever dan de laatste minuut

95% van de bevolking maakt zich weleens schuldig aan uitstelgedrag.

We blijven voor de tv zitten, terwijl we eigenlijk een deadline hebben en starten altijd morgen in plaats van vandaag met een nieuwe levensstijl. Uitstelgedrag of procrastinatie: het uitstellen van dingen die je eigenlijk moet of wil doen.  Je overtuigt jezelf ervan dat het best later kan. Uiteraard herhaalt dit denkproces zich weer de volgende dag. De term procrastinatie komt van het Latijn procrastinare: een samenstelling van pro (voor) en crastinus (wat morgen zal zijn, van morgen).

Ik kan makkelijk eerst een uur (of twee..ssst!) over internet dwalen voor ik start aan bijvoorbeeld een blog. Overigens heb ik wel gemerkt dat dit bijdraagt aan de taak. Want terwijl ik mijn facebook, mail of twitter check, heb ik de taak in mijn achterhoofd, waardoor zich ondertussen zich al een opzet in mijn hoofd vormt. Op het moment dat het me lukt om echt te gaan starten, ben ik al halverwege.

Iets minder productief is de neiging om tig andere dingen te bedenken,  die echt eerst moeten worden gedaan. Een beetje zoals in onderstaand filmpje (minus de ‘twilightzone-marathon).

‘How to overcome procrastination, if you get around to doing that’ .

Het goede nieuws is dat je er ook wat aan kan doen.  Het belangrijkste is om je te bedenken waarom je iets uitstelt.

Is de taak te overweldigend of te groot?
– Breek de taak op in kleinere delen. Stel deadlines op voor die kleinere delen. ‘how do you eat an elephant? Bit by bit’.
– Bereid je voor: zorg dat je alles bij de hand hebt om je taak te volbrengen, alle input, beelden, maar bijvoorbeeld ook een rustige werkplek.
– Visualiseer het proces in je hoofd. Als je bedenkt wat je moet doen, denken je hersenen dat je dit al eerder hebt gedaan, en gaat het makkelijker.

De omstandigheden zijn niet perfect. Je moet wachten op inspiratie of de ultieme oplossing.
– Het moment is nooit perfect. Kies een moment en maak dat perfect. Begin gewoon.

Je wordt teveel afgeleid door, ja, door wat eigenlijk niet..
– Een goed voorbereiding is het halve werk. Zorg dat alles klaar is om te starten met je taak.
– Verwijder alle zaken die voor afleiding kunnen zorgen, maak de commitment om gefocust te blijven.
– Werk je achter de computer, zet dan je mailbox uit. Ook heb je diverse programma’s die je helpen ongestoord door te werken, om een tekst te schrijven kan je bijv WriteMonkey gebruiken.

Soms is iets gewoon stom, vervelend of saai!
– Dan is het enige wat helpt: gewoon doen!
– Zie je tegen een belangrijke taak op, en verwacht je dat je dit gaat uitstellen? Doe deze dan aan het begin van de dag. De taken voor de rest van de dag zijn dan allemaal makkelijker (je hebt immers het belangrijkste al gedaan) en bovendien geeft het je meteen een goed gevoel!

Commitment
Houd je einddoel voor ogen, of stel jezelf een beloning in het vooruitzicht, dat gaat dit wellicht wat makkelijk. Je zal afgeleid raken, andere dingen willen doen etc. Negeer dit. Zet door.

Deze pagina wil ik je niet onthouden, hier vind je nog een mooi overzicht met veel artikelen over uitstelgedrag

Overigens ben ik op dezelfde dag aan dit blog begonnen als dat ik het onderwerp heb bedacht, ha, vooruitgang! Wat zijn de gekste dingen die jullie hebben gedaan, terwijl je eigenlijk iets anders moest doen?

uitstelgedrag