methodology-inbound-marketing

E-mail marketing en inbound marketing, a match made in heaven!

E-mail wordt ongeveer elk jaar doodverklaard, afgedaan als een ouderwets “alleen-zenden communicatiemiddel”. Daar ben ik het, als online marketeer met e-mail marketing achtergrond uiteraard niet mee eens. E-mail is echt niet dood, maar wel toe aan een herpositionering: e-mail marketing is heel goed in te zetten als inbound marketingmiddel.

Inbound marketing: van bezoeker naar merk-ambassadeur.

Inbound marketing is een holistische, data-gedreven strategie waarbij het aantrekken en converteren van bezoekers het doel is. Het middel is gepersonaliseerde – en daardoor relevante – content en informatie.

Inbound marketing-kampioen Hubspot heeft dit jaar voor de 5de opeenvolgende keer een onderzoek uitgevoerd: State of Inbound Marketing – Trends and Tactics. (Download hier het hele rapport). In dit rapport vind je een aantal zeer interessante conclusies:

  • De focus op inbound marketing groeit. Er wordt meer budget vrijgemaakt voor inbound marketing, zowel in vergelijking met de vorige jaren als met outbound marketing.
  • Inbound marketing is kostenefficiënt, zorgt voor meer en goedkopere leads (in vergelijking met outbound marketing), en deze zijn van hogere kwaliteit en converteren dus veel beter.
  • Aandachtspunt is: content plus context! De daadwerkelijk gecreëerde content moet ook aansluiten bij het gekozen kanaal, de informatiebehoefte en de fase waar de klant zich in bevind.

Stap voor stap

Er worden een aantal stappen doorlopen voordat iemand die je bedrijf nog niet kent, uiteindelijk een merk-ambassadeur wordt. In al deze stappen is er een andere informatiebehoefte. Door daar rekening mee te houden en dus relevante interessante content te blijven bieden, begeleid je de persoon verder in het proces.

Attract

Inbound marketing komt in vele vormen. Denk bijvoorbeeld aan: blogs, slideshare presentaties, video, nieuwsbriefartikelen, whitepapers. Om deze informatie te verspreiden, zijn SEO, social media en e-mail goede partners. Mensen zoeken online naar relevante informatie en als bedrijf wil je gevonden worden in de zoekresultaten. Als jouw informatie relevant is en aan de verwachtingen voldoet, komt de bezoeker vaker terug en zal jouw bedrijf zien als een betrouwbare en waardevolle informatiebron. Hij denkt sneller aan jou als hij een soortgelijke dienst nodig heeft. Vergeet overigens de visuele platformen als Pinterest niet, ook deze kunnen worden ingezet voor zakelijke marketing.

Convert

Als een bezoeker doorklikt naar je website, zorg dan dat de landingpage precies levert wat de bezoeker verwacht. Ook van toepassing is de gevleugelde uitspraak mbt online usability is ‘Don’t make me think’. De volgende stap moet logisch en duidelijk zijn, zodat de bezoeker doorklikt, en zijn contactgegevens achterlaat en je kan starten met opbouw van een online profiel.

Close

Iedereen start vanaf een ander punt in de customer journey. Essentieel is het beantwoorden van de vragen: ‘Waar is de bezoeker naar op zoek? Wat zijn de dagelijkse problemen die hij probeert op te lossen?’. Op basis hiervan kun je kiezen voor een directe aanpak met focus op conversie, of een stappenplan waarbij je eerst diverse content aanbied om zo de klant door het proces te begeleiden.

Delight

Na het converteren naar klant, is e-mail marketing ook een goede manier om de klant betrokken te laten blijven bij jouw bedrijf.  Wellicht kun je nog up-sellen, cross-sellen of wordt die klant nog eens een echte ambassadeur. Blijf in ieder geval waardevolle content delen, zo heeft de klant je immers gevonden en zo zal hij ook bij je blijven.

methodology-inbound-marketing

Hello e-mailmarketing!

In een bedrijf dat data verkoopt, wordt email vooral ingezet als outbound marketing onderdeel. Ga je echter focussen op een verschuiving naar informatie en kennis, dan kun je e-mail marketing heel goed gebruiken als inbound strategie. Ook voor het contact onderhouden met leads, kun je e-mail marketing inzetten.

Bij het opzetten van een nieuwe e-mail strategie, als onderdeel van inbound marketing, zijn er een aantal zaken van belang zoals de juiste data, rapportages en sturen op KPI’s, segmentatie & personalisatie en database optimalisatie.

Opzetten van een klantprofiel

  • In eerste instantie kan de bezoeker door middel van zijn ip-adres worden geïdentificeerd, en kunnen zijn gegevens worden opgeslagen. Zodra een bezoeker zich  inschrijft voor de nieuwsbrief, kan het opgebouwde site-browse profiel aan zijn e-mailadres worden toegeschreven.
  • Op basis hiervan is een (gedeelte van)de nieuwsbrief te personaliseren. Aan de acties op de site is goed te bekijken in welke fase de bezoeker zich bevind en welke interesses de bezoeker heeft.
  • Ook kan je de voorkeuren van de ontvanger bekijken en de mailing daarop aanpassen, zoals: bekijkt de klant liever in de ochtend of middag (of avond) zijn mail.

Rapportages

  • Belangrijke initiële KPI’s zijn: openratio, click-through-rate en conversie.
  • Een van de doelstellingen van inbound marketing is het creëren van vertrouwen en een tevreden klant, vergeet dus de NPS (Net Promotor Score) en customer lifetime value niet. De customer lifetime value is te meten door te kijken naar  hoe lang een klant bij het bedrijf blijft, de gemiddelde uitgave en aankoopfrequentie. Belangrijke graadmeters van een happy customer.

Personaliseren & converteren

  • Personaliseer bijvoorbeeld als volgt: klikt de ontvanger 3 keer binnen een bepaalde periode op een blog/pagina mbt een specifiek onderwerp, geef de ontvanger dan een tag mee. In de eerstvolgende mailing focus je meer op dat specifieke onderwerp, en voeg je een duidelijke CTA toe om door te linken naar een pagina met bijvoorbeeld een whitepaper.
  • Hierna kan worden gefocust op conversie, en kan de afdeling sales worden ingezet om de klant binnen te halen.

Optimaliseren van je database; blijf kritisch

  • Als iemand al meer dan 5 keer de e-mail niet heeft geopend, en daarnaast ook niet de site heeft bezocht, is de content waarschijnlijk niet relevant genoeg. Laat deze klant in een ander programma instromen, waarbij je allereerste focus is om de abonnee de mail te laten openen (dmv een hele andere subjectline, afzender, verzendmoment).
  • Bij succes is het daarna belangrijk om te achterhalen naar welke content deze klant wel op zoek is. (Mocht je hiermee geen succes hebben, zal deze bezoeker waarschijnlijk nooit converteren.)

Tot slot

Wil je meer weten over inboundmarketing en de inzet van e-mail marketing, dan is dit filmpje van Hubspot een absolute aanrader: Sending the Right Email to the Right Person

 

One thought on “E-mail marketing en inbound marketing, a match made in heaven!

Geef een reactie