5 tips om goed voor jezelf te zorgen tijdens de herfst

Na een fijne Indian summer, start de herfst nu echt. De dagen worden korter, de bladeren vallen van de bomen en het leven verplaatst zich weer naar binnen.  Wisseling van de seizoenen zorgt niet alleen voor veranderingen in de natuur, maar je kunt dit ook merken aan hoe je je fysiek en mentaal voelt. Ik deel 5 tips waar je deze maand nog mee kunt starten.

1. Plan regelmatig een selfcare-sunday in.

Of woensdag of welk dagdeel je ook tijd kunt vrijmaken voor wat me-time. Op zo’n dag plan je bijvoorbeeld een ontspannende gezichtsbehandeling, een fijne massage of je gaat lekker thuis zelf aan de slag. 

selfcare sunday bad
Foto instagram.com/alison_wu

Heb je een bad? Laat deze dan vollopen en giet er badzout met Dode Zee zoutkristallen in (bijvoorbeeld te koop bij Holland & Barrett). Deze zit vol magnesium en helpt je spieren te ontspannen en vermoeidheid tegen te gaan.  Als je vervolgens nog wat druppels essentiële olie toevoegt is je badsessie compleet. Denk aan lavendel voor de echte ontspanning, en citrusgeuren als je juist energiek uit bad wilt stappen. Geen bad? Ga voor een voetenbadje met hetzelfde mengsel of boek een uurtje floaten.

  • Doe wat rek-en strekoefeningen,  een rustige yogasessie of maak een wandeling (zie ook punt 3:-). Zolang je maar lekker rustig aandoet en voelt wat jouw lichaam nodig heeft.
  • Laat je telefoon uit; even offline zijn doet wonderen voor een onrustige geest. Neem de tijd om een boek te lezen of gewoon lekker te lummelen.
  • Zorg voor extra ontspanning door een lekkere geur in huis te creëren. Investeer bijvoorbeeld in een aroma diffuser waarmee je etherische olie in je huis vernevelt voor een heerlijke geur en positieve werking op je humeur en lijf. Of kies voor natuurlijke geurkaarsen.

2. Nieuwe rituelen en intenties. 

Nu we afscheid hebben genomen van de zomer, is het tijd voor nieuwe rituelen en gewoontes. Start met het wekelijks of maandelijks opschrijven van je intenties. Waar wil jij deze periode tijd aan besteden? Je kunt dit zo specifiek maken als je zelf wilt. Bijvoorbeeld: 4 keer per week een half uur wandelen, de ochtend starten met een kop heet citroenwater en meditatie, vaker nee zeggen zonder je schuldig te voelen, een kaartje sturen aan mensen die belangrijk voor je zijn, overstappen van gewone melk naar havermelk, de rommel-la uitmesten, wekelijks 1 nieuw recept uitproberen etc.

Door het op te schrijven en op een plek te hangen waar je vaak voorbij komt, zul je zien dat je dit in je achterhoofd blijft hangen en je dit ook echt doet.

3. Zorg voor genoeg zonlicht en blijf in beweging.

Een boswandeling in de herfst zorgt voor een hoop zuurstof
Een fijn groen (herfst)bos in Elswout

Hoe verleidelijk het ook is om je een slag in de rondte te Netflixen, ga deze herfst regelmatig naar buiten. Je huid maakt onder de invloed van de zon vitamine D aan (o.a. belangrijk voor sterke botten) en het daglicht geeft je een beter humeur. Daarnaast maakt je lichaam endorfine aan als je in beweging komt.

Een boswandeling is goed voor een hoop zuurstof en het is niet voor niks dat ze in Japan een therapie hebben die ze bos-baden noemen (Shinrin-Yoku).  In dit artikel lees je er meer over.

4. Doe een detox.

Als je (net zoals ik) bij het woord detox direct afhaakt vanwege het schrikbeeld van het overleven op alleen maar sapjes, overweeg dan eens een Ayurvedische detox. Hierbij blijf je eten, maar geef je je spijsvertering even wat rust waardoor je je lichaam op een milde manier ontgift. Je doet dit door een aantal dagen alleen kitchari te eten. Dit is een gerecht met rijst, kruiden en linzen of mungbonen. Deze kleine groene boontjes worden ook wel de detoxboon genoemd en zijn sowieso goed om regelmatig te eten. Sarah Britton van My New Roots heeft een goed artikel geschreven over deze manier van detoxen/resetten van je lichaam: Kichadi, the realisatic reset.

5. Eet warm en passend bij het seizoen.

Een echte maaltijd voor de herfst: pompoensoep
Zelfgemaakte pompoensoep, wortel, tomaat, rode linzen en kokosmelk. Jumm!

Echte herfstproducten zijn o.a. pompoenen, paddestoelen, kolen, spinazie, prei, bieten, spruitjes. Kies voor verwarmende gerechten zoals stoofpotten en heerlijke soepen en kruiden als gember, zwarte peper, komijn, kruidnagel en kaneel.  Wissel je koude ontbijtje  in voor warme havermoutpap. Dit alles helpt je lichaam te ondersteunen en verwarmen.

Wat zijn jouw favoriete herfstrituelen?

Geef een reactie